Folkdräkter i bygden

Vad är skillnad mellan folkdräkt och hembygdsdräkt? Jo, en folkdräkt var en dräkt som hade lokala klädkoder som alla i en socken kände till. Det kunde vara vilken färg på hättan som användes av gifta respektive ogifta kvinnor eller vilken kjol och förkläde man använde vid festligheter eller begravning. En hembygdsdräkt däremot är en skapad "uniform" för att visa att man tillhör en viss socken eller bygd. I folkdans- och spelmanslag är det mycket vanligt med hembygdsdräkt.

Under sent 1800-tal började de äldre dräkttraditionerna blandas upp med nya moderna kläder och moden. Vid 1870-talet blev det allt mindre vanligt att bruka dräkt. Även i Malung blev Malungsdräkten omodern. Många ville klä sig moderiktigt och visa att de var med i tiden, det vill säga den tidiga industriella eran. Istället för de korta knäbyxorna började männen bära långbyxor och kvinnorna bytte ut textilierna i förkläden och livstycken till moderna tyger. I Malung höll sig dock det äldre modet kvar ända in på 1930-talet. Då kunde man fortfarande se enstaka äldre kvinnor bära de äldre malungskjolarna och gamla malungspälsar.

Utseendet på dagens Malungsdräkt kom till år 1892. Det året invigdes järnvägen i Malung och välkomstkomittén skulle vara finklädd inför invigningen. Man ville att klädseln skulle vara den gamla Malungsdräkten. Den variant som då togs fram för detta ändamål blev normen för hur Malungsdräkten sedan skulle se ut. Alla andra varianter föll i glömska.

Källa: tapplars.se

Länkar om folkdräkter

Här nedan hittar du länkar för vidare information om var du kan hitta begagnade folkdräkter att köpa men även om material och tips och råd om hur du själv kan tillverka en folkdräkt.

Äldre dräktskick i Malungs socken speglat i bouppteckningsmaterial
av Anders Gudru (ur Skinnarebygd 1983). Här nedan kan du läsa Anders Gudrus inventering av uppifter om kläder i gamla bouppteckningar från Malung för att få en bild av hur dräktskicket var under 1700- och 1800-talet i bygden.

Sockendräkten
av Torris Anna Halvarsson (ur Malung ur en sockens historia del 2, 1973). Här nedan kan du läsa Torris Anna Halvarssons text om Malungs sockendräkt, hur det har funnits variationer av den och hur den har använts vid olika tillfällen.

Nyfiken på Malungs hembygdsgård? Här kan du läsa mer om hur Malungs hembygdsgård kom till och vilka personer som förverkliga idén och varför.

Läs mer här >>>

Malungs hembygdsgård har många byggnader som kommer från olika håll i bygden.

Besöksadress: Thorolfsvägen 23, 782 34 Malung

Postadress: Box 147,  782 23 Malung